Published 29 juni 2023

Bij Scauting in Hoogeveen kun je gratis terecht als je problemen hebt met je computer, tablet of mobiel.
Evan van Doorn is coach bij Scauting. Bij hem komen de externe IT hulpvragen terecht. Hij zoekt bij ieder vraag de juiste deelnemer om het probleem op te lossen.
Vandaag komt een oudere meneer naar de locatie in Hoogeveen. Hij heeft twee Ipads bij zich. Zijn eigen Ipad loopt steeds vast, die van zijn vrouw vertoont kuren.
Deze keer is Robbie(41) de redder in nood. Hij is voormalig systeembeheerder, vader van twee kinderen. Hij is drie dagdelen in de week te vinden bij Scauting.

Robbie gaat samen met de klant aan de keukentafel zitten. De beide Ipads liggen voor hem.
Hij zegt: “We zullen eens even kijken wat we aan het probleem kunnen doen. Ja, ik zie het. U heeft daadwerkelijk te weinig opslag. Maakt u veel filmpjes en foto’s?”
“Niet echt.”, zegt de meneer.
En dan begint de speurtocht naar de oorzaak van het falen van de Ipad. Robbie probeert er ondertussen al doende achter te komen hoe meneer zijn Ipad vooral gebruikt en welke apps hij veel gebruikt.

Dan zegt hij: “De grote boosdoener lijkt de gratis app van de Telegraaf. En ik vermoed toch ook foto’s en video’s.”
Even later: “Ja, ik denk dat ik het probleem al heb. Jullie gebruiken met twee Ipads en drie telefoons een en dezelfde Icloud bibliotheek. Uw Ipad moet eigenlijk een eigen Icloud hebben.” Dan zegt hij tegen zichzelf: “Hoe gaan we dat aanpakken?”
Meneer verontschuldigt zich een beetje voor het ongemak.
Robbie: “Dat geeft niks. We hebben álle tijd.”
Hij heeft er duidelijk zin in.

Robbie: “Deze Ipad heeft zeven jaar aan gegevens uit de app van de Telegraaf in zijn geheugen zitten. Dit apparaat is sinds 2016 niet meer ge-update*. Hij wordt er ook niet bepaald jonger op.”
De meneer verzucht: ”Nee, wij helaas ook niet.”
Zegt dan: “Gelukkig gaat het dag voor dag.”
Robbie: “Ze willen vast heel graag dat u een nieuwe Ipad gaat kopen.”

Hij gaat gestaag door met zijn onderzoek.
Dan: “Deze toegangscode lijkt niet te kloppen.”
Gelukkig heeft meneer allerlei codes in een boekje opgeschreven. Het is nog een heel gedoe om te zien welke code bij welk apparaat hoort. Maar Robbie puzzelt net zolang door tot het klopt.
Dan zegt hij: “We boeken vooruitgang! Volgens mij zijn we er. Eén probleem is opgelost.”

Maar dan wordt er om een autorisatie gevraagd. De Ipad reageert er niet op.
Robbie: “Ik denk dat hij aan het laden is, want hij start de app nog niet op. Hij is ergens mee bezig.”
Hij pakt ondertussen de tweede Ipad: “Wat was hier het probleem?“
Meneer vertelt dat zijn vrouw verwoed CandyCrush speler is. En nu kantelt het scherm niet mee als je het apparaat draait.

Robbie ziet dat er 403 weken lang geen back-up is gemaakt. Ondertussen vertelt hij terloops dat hij met CandyCrush altijd nummer 1 was: “Iedereen had 100.000 punten. Ik had een miljoen. Met een illegale versie weliswaar, waar je van alles mee kon wat niet met de legale versie mogelijk was. Maar toch.”
Dan: “Oh nee toch. Krijg je dat! Dat vind ik niet zo lief. Hij wil niet.”

Systematisch blijft Robbie doorzoeken naar de diepere oorzaak van de belemmeringen. Het probleem blijkt toch wat lastiger dan aanvankelijk leek.
Evan komt binnen en vraagt hoe het gaat.
Robbie zegt: “Kwalitatief uitermate teleurstellend.”
Ze overleggen even.
Even later heeft Robbie het toch voor elkaar. Meneer kan zijn krantje weer lezen, mevrouw kan CandyCrushen precies zoals ze het hebben wil.

De klant is onder de indruk.
Wat hij wel lastig vindt is dat deze service vanuit Scauting gratis is.
Hij zegt: “Ik zou het geen enkel probleem vinden om hiervoor te betalen hoor. Je hebt het geweldig gedaan!”
Robbie: “Nee, wij bieden gratis ondersteuning. En voor mij is dit een leuke uitdaging. Ik hou van het proces van eliminatie. En, ieder probleem is altijd net weer even anders. Het is steeds opnieuw een interessante puzzel voor mij. Ik leer hier zelf ook weer van. Dus, ik zou vooral zeggen, hoort, zegt het voort!“

*Robbie schreef me later deze toevoeging (voor de liefhebbers):
De Telegraaf app wilde niet meewerken, omdat meneer zijn Ipad niet de benodigde IOS versie had. Deze was 10.3.3 en de minimale IOS versie benodigd voor de Telegraaf app is IOS 12.

Heeft u ook hulp nodig?
Mail naar Computerhulp@scauting.nl,
of bel 06-82841465.

Hanneke Kappen

HANNEKE KAPPEN

Hanneke Kappen is vaste gespreksleider bij Autisme Café Assen en Autisme Café Zwolle. Ze is docent en coach. Ze is columnist voor de Golden Raand en was dat jarenlang voor DvhN.
Ze is geboeid door de schoonheid en inspiratie die in autisme verborgen zit.

Laatste colums