Bericht navigatie

Column 4 – Juli 2020

Oprecht persoonlijke aandacht Column 4 Scauting juli 2020

Miranda Timmermans is ambulant begeleider bij Scauting, afdeling Noord. Het is vakantie, de scholen zijn dicht, maar de begeleiding vanuit Scauting gaat gewoon door.
Een van de cliënten van Miranda bereidt zich voor op de overstap naar het MBO. Miranda leerde haar kennen toen ze nog op de middelbare school zat. Het ging niet goed met haar, daarom werd ondersteuning vanuit Scauting aangevraagd.
Hoe begint zoiets.
Het begint met heel goed kijken, zegt Miranda, ik schuif al mijn kennis en ervaring eerst even naar achteren, om zo oordeelvrij mogelijk te kunnen observeren.
Heel goed kijken en luisteren dus. De school had er met de beste bedoelingen voor gezorgd dat het meisje een rustige werkplek kreeg in de aula van de school, want werken in de drukte van de klas ging niet goed. Wat Miranda zag was een meisje van 16 dat daar maar wat zat. In de stilte van de aula trok ieder geluidje haar aandacht. Zo nam het gezoem van een paar vliegjes bij het raam haar volledig in beslag. Ze kwam niet tot werken.
Ze vertelde Miranda later dat ze zich alleen voelde. Vroeger, op de lagere school, ging het beter. Nu niet. Door school ben ik alleen, zei ze. Van binnen ga ik dood, maar ik moet, dus ik doe het maar gewoon.
School blijkt vaak een hele uitdaging als je autisme hebt. Vooral de middelbare school. Ouders worden er soms zo wanhopig van. En kinderen soms zo moedeloos.
Uitgangspunt van Scauting is dat ieder mens recht op onderwijs heeft, wil en kan leren, perspectief wil ervaren, erbij wil horen. Mensen met autisme dus ook.
Kwaliteit van leven, daar gaat het volgens Miranda in de kern om. En in de begeleiding is maatwerk voor haar hét sleutelwoord. Wat precies staat iemand in de weg om tot ontwikkeling te komen en wat precies heeft iemand nodig om de weg daarvoor vrij te maken.
Dat kunnen kennis en vaardigheden zijn, gerichtere steun van thuis, gerichte steun van anderen. Balans, daar gaat het volgens Miranda ook steeds weer over. Tussen inspanning en ontspanning bijvoorbeeld, zoals in het geval van dit meisje.
Hoe het verder ging?
In nauwe samenwerking met school en onderwijsinspectie lukte het Miranda uiteindelijk om een aangepast rooster te maken, met genoeg ingebouwde hersteltijd. Moeder nam samen met haar dochter en Miranda het besluit om het weekend weer helemaal weekend te laten zijn. Geen bijles meer op zaterdag. Het meisje ondertussen leerde veel over zichzelf en haar autisme. Samen met Miranda bracht ze in kaart waar ze zich prettig bij voelt en waarbij niet.
Ze werd zich bewuster van wat haar helpt en wat juist niet.
Het middelbare school diploma heeft ze inmiddels op zak!
Na de vakantie gaat ze beginnen aan haar MBO opleiding in Groningen. In deze vakantieweken bereidt ze zich daar samen met Miranda rustig op voor. Straks zal ze gaan ervaren hoe het op de nieuwe school zal zijn. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Met ongetwijfeld ook weer nieuwe uitdagingen.
Ze neemt met zich mee alles wat ze in de afgelopen tijd over zichzelf geleerd heeft. Dat neemt niemand haar meer af. En Miranda? Die blijft ook.

Voor Scauting zijn 72 ambulant begeleiders actief in Drenthe, Friesland, Groningen en Twente. De zogenaamde OPA benadering wordt binnen Scauting breed gedragen. OPA staat voor Oprecht Persoonlijke Aandacht

Hanneke Kappen